Изненадващата причина за катастрофите на пътя, за която малко хора знаят
Досещате ли се коя е една от най-често срещаните причини за предотвратими пътни инциденти? Факт е, че за нея сравнително малко хора си дават сметка. Изненадващо или не, това не е шофирането в нетрезво състояние, а липсата на сън.
Всяка година в САЩ близо 100 000 катастрофи са в следствие на заспиване зад волана. В това число влизат 70 000 ранени и 1500 загинали. Данните са обявени през 2018 г. от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ. През 2018 г. МВР изнесе подобна статистика и за България. За предиода 2010 г.-2018 г. е имало 5392 жертви и повече от 69 000 ранени в катастрофи заради заспиване на шофьора.
Обичайно при разследване се разглежда автомобилната катастрофа и няколкото секунди непосредствено преди нея. Но това, което прави един човек уморен, преди той да се качи в колата, има значение точно толкова, колкото и действията му зад волана. Ако не спите пълноценно и достатъчно, преди да шофирате, рискът от автомобилна катастрофа се увеличава експоненциално и може да стане до 12 пъти по-висок.
Според изследване от 2016 г. на американската AAA Foundation For Traffic Safety шофьорите, които спят само 5-6 часа за 24-часов период, е два пъти по-вероятно да катастрофират, отколкото тези, които спят 7 часа или повече. Ето и всички цифри:
6-7 часа сън – 1,3 пъти по-висок риск от катастрофа;
5-6 часа сън – 1,9 пъти по-висок риск от катастрофа;
4-5 часа сън – 4,3 пъти по-висок риск от катастрофа;
По-малко от 4 часа сън – 11,5 пъти по-висок риск от катастрофа.
Умората оказва влияние върху времето за реакция, преценката и зрението, карайки хората, които са много сънливи, да се държат подобно на тези, които са пияни. Повечето инциденти заради заспиване по време на шофиране се случват между 0:00 ч. и 6:00 ч. сред шофьори, които са сами в превозното си средство.
Сънят не е лукс, той е необходимост. Специалистите по медицина на съня препоръчват да спим между 7 и 9 часа, преди да шофираме. Невинаги обаче това е възможно. Най-доброто, което можем да направим, е да не позволяваме натрупване в недостига на сън.
Някои специалисти твърдят, че донякъде е възможно да наваксаме пропуснатата почивка. Ако спим само 5 часа през нощта, бихме могли да компенсираме дефицита, като спим 2 часа през друга част от деня. Други пък казват, че трябва да ограничим дневните дрямки, защото те могат да попречат на нощния сън.
Всички обаче се обединяват около мнението, че пълноценният сън компенсира недостатъчните часове почивка. За да си осигурим наистина добър сън, трябва да обърнем специално внимание на какъв матрак спим. Той не трябва да бъде нито прекалено мек, нито прекалено твърд, а да предоставя точния комфорт, от който тялото ни има нужда. Когато открием подходящия матрак, със сигурност ще усетим предимствата на пълоценния възстановяващ сън. Възглавницата е почти толкова важна за добрия сън, колкото и матрака. За нея е добре да направим консултация със специалист, с който да обсъдим основната поза по време на сън, както и предпочитаното усещане за височина и комфорт. Така правилно избраната възглавница ще превърне мисията ни за пълноценен сън в постижима цел.
Така или иначе, понякога не можем да избегнем сядането зад волана, дори когато сънят ни е недостатъчен. За да останете в кондиция и да избегнете сънливост, не работете цял ден, преди да шофирате цяла нощ; пътувайте във време, когато обикновено сте будни; пътувайте с някого, който може да ви смени, когато се почувствате уморени; планирайте почивка на всеки два часа или на всеки 150 км. Погрижете се за хигиената на съня си – припомняме, че тя започва от комфорта на матрака, възглавницата и спалното бельо, които ползвате.